Vaak gestelde vragen

Hoe kan ik me aanmelden als klant?
Wil jij het gemak van een pakketbuur ervaren? Maak dan nu een account aan op de website of in de app van Pakketbuur (binnenkort beschikbaar).

Welke gegevens zijn noodzakelijk voor het aanmaken van een account?
Voor het aanmaken van een account hebben we je naam, adresgegevens en emailadres nodig. We vragen je om een profielfoto te laden, zodat je pakketbuur je herkent als je een pakket komt ophalen. Tot slot vragen we je ook naar je mobiele telefoonnummer, zodat de pakketbuur, indien nodig, contact met je kan opnemen.

Wanneer kan ik mijn pakketbuur kiezen?
Aansluitend op het registratieproces heb je in de app de mogelijkheid om een of meerdere pakketburen te selecteren. Het aantal beschikbare adressen is afhankelijk van het aantal pakketburen in jouw buurt. Je hebt altijd de mogelijkheid om een nieuwe of andere pakketbuur te kiezen, bijvoorbeeld als we je informeren over nieuwe pakketburen bij je in de buurt. Het kan gebeuren dat een pakketbuur geen ruimte meer heeft om nieuwe pakketten te ontvangen. In dat geval adviseren we om een andere pakketbuur te selecteren.

Welke pakketten kan ik bij mijn pakketbuur laten afleveren?
Nagenoeg elk pakje kun jij bij je pakketbuur laten afleveren. We stellen wel enkele eisen aan de omvang en de inhoud van de pakketten en de wijze van levering. Indien niet aan deze vereisten wordt voldaan, dan heeft een Pakketbuur het recht om het pakket niet in ontvangst te nemen (te weigeren). Ondervind je hierdoor schade, dan zal die niet worden vergoed.

Wat zijn die eisen?
Een compleet overzicht vind je in de algemene voorwaarden. In grote lijnen komt het erop neer dat pakketten geen zaken mogen bevatten die in strijd zijn met geldende wetten, die een bijzondere waarde hebben of een speciale opslag vereisen. Het pakket mag niet zwaarder zijn dan 15 kilogram en de optelsom van de lengte, breedte en hoogte mag niet meer zijn dan 2 meter. Pakketburen hebben ook het recht om pakketten die 'Onder Rembours' verzonden zijn of onvoldoende gefrankeerd zijn, te weigeren.

Hoe zorg ik ervoor dat een pakket wordt afgeleverd bij een pakketbuur?
Kies het adres van jouw pakketbuur als het bezorgadres van jouw online aankoop. Zet het adres vast, zodat je deze de volgende keer niet meer hoeft aan te passen. Je naam laat je ongewijzigd, dit zodat de pakketbuur weet wie de ontvanger van het pakket is.

Hoe wordt ik geïnformeerd over een ontvangen pakket?
In de app ontvang je een melding zodra een pakketbuur jouw pakket heeft ontvangen en je het kunt komen ophalen.

Hoe werkt het ophalen van een pakket?
Voor het ophalen van een pakket is een (eenmalige) afhaalcode nodig, die je vindt bij de melding van het ontvangen pakket. Deze afhaalcode is alleen met jou gedeeld. Tijdens het ophalen zal de pakketbuur naar de afhaalcode vragen. Zonder een afhaalcode kan en zal een pakketbuur nooit een pakket meegeven.

Wat als ik iemand anders het pakket wil laten ophalen?
Wil je het pakket door iemand anders laten ophalen, geef hem of haar dan de afhaalcode die bij het pakket hoort.

Wanneer betaal ik de pakketbuur voor zijn of haar diensten?
Zodra de pakketbuur het pakket aan je heeft meegegeven gaat er één credit van jouw account naar die van jouw pakketbuur

Wat moet ik doen als een pakket niet is geleverd?
Als je een afleverbevestiging van de webshop of de pakketbezorger hebt ontvangen, dan neem je contact op met de pakketbuur. Indien je geen afleverbevestiging hebt ontvangen, dan neem je contact op neem de webshop.

Wat moet ik doen als ik het pakket wil retourneren?
In dat geval neem je contact op met de webshop, net zoals je zou doen als je het pakket wel zelf in ontvangst zou nemen.